social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

آخرین اخبار

چهارشنبه1401/12/17

17:34:4

39

دوره آموزشی مدیریت بحران در اداره کل استاندارد استان

در هفته دوم اسفند ماه 1401 برگزاری دوره آموزشی با هدف مدیریت اطلاع رسانی در بحران و با حضور حسن مصفا کارشناس امداد نجات هلال احمر استان مدرس دوره و بسیجیان پایگاه مقاومت بسیج شهیدان بهمنی این اداره کل برگزار گردید۔
مصفا گفت: در این دوره آموزشی فلوچارت مدیریت بحران نیز به نمایش گذاشته شد و نحوه اطلاع رسانی و مستندسازی و مدیریت بحران در حوادث مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: اطلاع‌رسانی بهنگام در چرخه مدیریت بحران اولویت است و ایران از جمله کشورهای حادثه‌خیز در دنیا است که هر سال بلایای طبیعی زیادی از جمله سیل ، زلزله، سرمازدگی  را تجربه می‌کند.
وی ادامه داد: نقش مثبت رسانه ها در حوادث غیرمترقبه شامل اطلاع رسانی و هشدار، آموزش و ایجاد انگیزه و نقش منفی رسانه ها شامل درخواستهای آزار دهنده، تحریف حقایق، اغراق در گستردگی اثرات حادثه، مداخله در تصمیم گیری و مداخله در عملیات امداد و نجات می باشد.
وی تصریح کرد: مدیریت اطلاعات در بحران شامل سیستم های هشدار، مراکز اطلاع رسانی عمومی (ارتباط با مردم)، ارزیابی شرایط بحرانی می باشد.  
وی همچنین وسعت جغرافیایی که حادثه در آن رخ داده است، کدام جامعه یا جمعیت بیشتر در ریسک هستند یا حادثه دیده اند، آیا این خطرات ادامه دارد یا تمام شده، چند نفر کشته یا زخمی شده اند، آیا دسترسی به چادر یا اسکان اضطراری برقرار شده، آیا دسترسی به آب قابل انتقال وجود دارد، وضعیت غذا رسانی به مردم آسیب دیده چگونه است، وضعیت بهداشتی، وضعیت زیرساختهای بهداشتی بیمارستان، وضعیت ترابری، وضعیت بیماریهای واگیردار از جمله اطلاعات مورد نیاز در زمان بحران دانست.
در پایان مدرس دوره اظهار داشت: استراتژی ارتباطات مؤثر در مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و زیربنای استراتژی ارتباط موثر در مدیریت بحران شامل توجه به مخاطب، تعهد مدیریت، کمک موثر ارتباطات در برنامه ریزی و عملیات، آگاهی موقعیتی، همکاری با رسانه ها می باشد.