گزارش تصویری

جلسه هم اندیشی مبحث حلال

‍ به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد سیستان و بلوچستان: در روز شنبه 16 اسفند ماه جلسه هم اندیشی مبحث حلال با حضور آیت الله مبلغی فقیه ناظر بر امور حلال کشور، حجه الاسلام سجادی نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان، نماینده ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان، مدیرکل دامپزشکی استان، دکتر محبی مدیرکل استاندارد استان به همراه معاونین اداره کل برگزار گردید. در ابتدا دکتر محبی ضمن خیر مقدم به آیت الله مبلغی و دیگر مدعوین حاضر در جلسه گفت: با توجه به بندر چابهار و صید زیاد ماهی و واحدهای تولیدی تن ماهی مستقر در شهرستان های چابهار وکنارک و 29 واحد بسته بندی گوشت و چندین کشتارگاه مجهز و مکانیزه در استان موجود و مشغول به فعالیت می باشند. مدیرکل استاندارد استان افزود:  بسیاری از این واحدها آمادگی اخذ نشان حلال را جهت صادرات خواستارند. وی تصریح کرد: 85 درصد صید ماهی جهت تولید تن ماهی در این استان صورت می گیرد. و قطب تولید تن ماهی در کشور محسوب می شود. وی ابراز داشت: در این راستا این اداره کل سه دوره آموزشی حلال که دو دوره مجازی و یک دوره بصورت حضوری از ابتدای سال برگزار شده است۔
در ادامه جلسه حجه الاسلام سجادی گفت: تنها کشوری که در بحث حلال فعالیت چشمگیری دارد کشور ایران است. وی افزود با توجه به بحث حلال که اولین بار در کشور مالزی مطرح گردید ولی کشور ایران با سرعت بیشتری این مقوله را دنبال می نماید.
وی افزود: از سال 1387 کشتارگاهها و شرکتهایی که در سطح استان فعال بودند با هماهنگی دستگاههای مربوطه پروانه کشتارگاه برای آنها صادر گردید.
وی تصریح کرد: 13 کشتارگاه درسطح استان فعال می باشند که 9 عدد از این کشتارگاهها صنعتی و 4 عدد  به صورت سنتی مشغول به فعالیت میباشند. 35 ناظر شرعی در سطح استان مشغول به فعالیت می باشند و سالیانه دوره های آموزشی مربوطه را می گذرانند.
در پایان آیت الله مبلغی ضمن تشکر از برگزاری این جلسه توسط اداره کل استاندارد استان گفت: یک واقعیت و حقیقت وجود دارد که آموزه های دینی هر چه جلوتر می رود بعد بین المللی پیدا می کند.
وی افزود: در آیه 88 سوره ی مائده خداوند می فرماید: وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا به همه مردم دنیا نه فقط مسلمانان که از آنچه خداوند به شما روزی داده است حلال و پاکیزه بخورید.
وی تصریح کرد: در کشورهای اروپایی علاوه بر مردم مسلمان کشورهای غیراسلامی به غذاهای حلال اعتماد و اطمینان نموده اند لذا گرانتر و تمایل مردم به مواد غذایی با نشان حلال بیشتر است. وی تصریح کرد: لذا روانیست جمهوری اسلامی که در این مورد پیشتاز است از صادرات این مواد غذایی با نشان حلال کوتاهی نماید.
وی اظهار داشت: کالاهای صادراتی را باید ممهور به استاندارد حلال نماییم .
فقیه ناظر بر امور حلال کشور خاطر نشان کرد: گلوگاههایی که تولید و صادرات دارند مانند بندر چابهار و کنارک را باید پس از اخذ نشان استاندارد حلال سوق به صادرات داد و همچنین نظارتی هم بر کالاهای وارداتی داشته باشیم.
در پایان از واحد تولیدی مینو شرق که فعال در زمینه حوزه صنایع غذایی و متقاضی دریافت پروانه نشان حلال برای محصولات تولیدی آن واحد میباشد از خط تولید بیسکوبیت، تافی و انبار واحد بازدید بعمل آمد.

جلسه هم اندیشی مبحث حلال
1400/1/23 دوشنبه